Re: Sloik bez nalepki :(

Autor: Krzysztof Jakubiec <jkrzys_at_wp.pl>
Data: Tue 05 Oct 2004 - 20:25:32 MET DST

Nie dalej jak 2004-10-04 15:12, Przemysław Pawlak napisał:

> pentaerytryt
>
> mialem kiedys takie pytanie na kole na laborkach z organki: masz
> trzy identyczne sloiki i w kazdym sa pozornie identyczne
> zwiazki. sloiki sa oczywiscie nie oznaczone. wiesz na pewno ze w
> dwoch z nich jest to samo a w trzecim jest inny zwiazek. padlo
> pytanie: jak sprawdzic w ktorym ze sloikow jest zwiazek inny niz
> w dwoch pozostalych.
> odpowiedz jest prosta: zrobic mieszaniny kazdego z kazdym (1,2;
> 2,3; 3,1) i zmierzyc ich temperatury topnienia oraz temperatury
> topnienia czystych zwiazkow prosto ze sloikow. jezeli t.t.
> [...]

Oj, chyba nie będzie to takie pewne oznaczenie. Bywają substancje o tych
samych temp. topnienia choć są to różne związki. Dokładniej jest to
opisane w Voglu. Jest tam taka "zabawa" dla studentów -- mieszanie
w odpowiednich proporcjach 2 związków, które czyste mają taką samą
temp. topnienia. Ćwiczenia tego nie wykonywałem (bo na studiach tego
nie przewidują u nas) nie mniej jest ciekawe.

A jeśli Twój pentaerytryt będzie zanieczyszczony to się obniży temp.
topnienia. Co wskazałeś.

Ale idea godna spróbowania.

Krzysiek Jakubiec

--
Wiedza jest niekończącą się przygodą na skraju niepewności.
[Frank Herbert]