RE: terminy chemiczne

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 05 Oct 2004 - 09:21:24 MET DST

Witam

Dealkilacja jest to proces w którym z cząsteczki związku organicznego
odłączeniu w czasie reakcji eliminacji podlega grupa alkilowa, deamninacja
gdy odłączeniu grupa aminowa, dehalogenacja gdy odłącza się któryś z
halogenków a halogenki to fluorowce: fluor, chlor, brom, jod.

Ogólnie przedrostek de- oznacza pozbywanie się.

Np. z wody mineralnej desorbuje dwutlenek węgla gdy otworzymy butelkę tzn że
się nam "wygazowuje", dekantacja pozbywanie się rozpuszczalnika.
        Można sobie zapamiętać że gdy w nazwie procesu występuje przedrostek
de- mamy doczynienia z procesem odwrotnym do procesu który jest po tym
przedrostku. Halogenacja przyłączanie halogenku, dehalogenacja odłączanie
halogenku itp.

Mam nadzieję że teraz dla Ciebie będzie to teraz proste.

Pozdrawiam
Rafał Wróbel