Doświadczenia chemiczne w sieci

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 28 Sep 2004 - 12:32:17 MET DST

Witam wszystkich !!!

W liście z dnia 3 lipca 2004 " Pokazy i opisy ciekawych eksperymentów ..."
Stanisław Popiel reklamował witrynę internetową:
"Leeds Chemistry Lecture Demonstrations"
można ją znaleźć pod adresem:
www.chem.leeds.ac.uk/delights/texts/index.html

Ostatnio ja znalazłem inną ale o podobnej zawartości
"EXPERIMENTS ON THE WEB"
pod adresem http://www.cci.ethz.ch/en/chaplist.html

Witryna ta na tyle mnie zaciekawiła że podaje adres
dla wszystkich którzy na nią nie trafili a chcieliby
zapoznać się z jej zawartością.

Szczególnie zainteresowały mnie 2 problemy:
1. pod adresem http://www.cci.ethz.ch/experiments/Na_K_Legi/en/vertiefung/1.html

jest wzmianka o stopie 12% Na, 47% K and 41% Cs który topi się w
-78 st. C czyli trudno byłoby go zestalić suchym lodem. Ale oprócz
tych 3 metali znane są i inne łatwotopliwe jak rubid , rtęć czy gal.
Zastanawiałem się czy faktycznie jest to najzimniejsza ciecz jaką potrafią
tworzyć metale czy też da się uzyskać i niższe temperatury

2. pod adresem
http://www.cci.ethz.ch/experiments/Zigarre/en/anwendung/1.html

zawsze myślałem że niebieskawa barwa ciekłego tlenu to jego
naturalna barwa a tu dowiaduję się że jest ona spowodowana
obecnością śladowych ilości ozonu który w ciekłym tlenie
ulega koncentracji.

Jaka jest prawda to barwa samego tlenu czy też ozonu
a może ja kiepsko rozumię tekst angielski

Tomasz Żyguła
thomrt@poczta.onet.pl