Re: jak zmierzyc smrod

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Fri 17 Sep 2004 - 17:58:27 MET DST

 Szanowny Kolego!
(przyznaj się, powiedz jak Ciebie nazywać: Kaziu czy Kazimierzu?)
--------------
Co więcej -już skorzystałem, bo dziś kupiłem tę książkę.

> Jest rowniez rozdzial o elektronicznych nosach. Okazuje sie, ze sa takie
> przyrzady (z sensorami konduktometrycznymi, biosensorami i in.), ale
> wiadomo, ze nigdy nie beda tak doskonale jak ludzki nos. Chociaz ktos
kiedys
> mi powiedzial: "nigdy nie mów nigdy".
        Kazimierzu, w polecanej przez Ciebie książce można na stronie 81
przeczytać między innymi:
    "Do niedawna uwazano, że jedyną w pełni wiarygodną metodą oznaczeń
emisji odorantów (...) jest analiza sensoryczna (patrz rozdz. 7) czyli
bezpośrednie oceny wrażeń węchowych, wykonane w standardowych warunkach
przez odpowiednio liczne grono ludzi.W ostatnich latach coraz większe
nadzieje wiąże się z możliwościami zastąpienia ludzkiego węchu nosem
elektronicznym".
     Cały rozdział poświęcony nosowi elektronicznemu liczy sobie 11 stron i
widać, że są to raczej jeszcze urządzenia prototypowe, a rozwazania są dość
futurystyczne, ale niektóre konstrukcje tego typu są już wykorzystywane w
różnych gałeziach przemysłu.
     Z tym, że ja nic dotychczas o nich nie słyszałem, moja wina przepraszam
Cię Kazimierzu, że tak kategorycznie zaprzeczałem istnienia "nosów
elektronicznych". Ponownie okazało się, że jeśli się nie wie o istnieniu
czegoś, to nie znaczy, że to "coś" nie istnieje. I słabym wytłumaczeniem
jest to, że pierwsze nosy elektroniczne pojawiły się w końcu lat 90-tych XX
wieku.
----------------------
Jak chcesz to podesle Ci materialy cwiczeniowe, ktore kiedys uzywalem na
cwiczeniach z toksykologii i ekotoksykologii.
        Podeślij, jeśli nie sprawi Ci to kłopotu, przynajmniej tematykę, a
jesli masz to w formie elektronicznej - to i całość [b. możliwe, że będą to
rzeczy mi dotychczas nieznane]. Na adr. pryw.: popiels@wp.pl
P.S. Witek Mozga opracował kiedyś, na ChemFanie, taki ciekawy artykulik na
temat zapachów:
http://chemfan.pg.gda.pl/Publikacje/Zobaczyc_zapach.html
(znalazłem to - szukając tych nosów elektronicznych na Googlach)
Również gorąco pozdrawiam,
sp (lub Stanisław)