.. - jeszcze wierzba i epizod rteciowy ZA Tarnow - Moscice

Autor: Roman J. Farański <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 07 Sep 2004 - 17:02:25 MET DST

> Popatrzmy blizej - na tysiacach hektarow uprawia sie wierzbe w Szwecji. I
> oni sa pionierami w tym zakresie.

> ludzi
>
> Pewnie chodzi Ci o zespół profesora Stefana Szczukowskiego z UWM Olsztyn
> (prof. J. Tworkowski, dr inz. M. Stolarski, dr inz. J. Przyborowski, dr
inż.
> Kwiatkowski),

Tak Kazimierzu, chodzi o zespol profesora Szczukowskiego, z calq estymq i z
szacunkiem nie tylko do dorobku, lecz przede wszystkim do popularyzacji tego
bardzo interesujqcego tematu przyszlych przemyslowych upraw energetycznych
....,
Moje tu uklony dla pieknego Olsztyna, Ziemi Warminsko-Mazurskiej i mqdrych
ludzi tamze mieszkajqcych ....,
Faktycznie pomylily mi sie nazwiska Cendrowski/Ciechowicz - ale juz
przeprosilem ....,

Dorobek Szwedow jest niepodwazalny. Sam osobiscie pobieralem w r. 1996
specjalnie wyselekcjonowane sadzonki z Instytutu Svaloff ze Szwecji, ktore
nasadzalem na radioaktywnie skazonych terenach dla ich biosanitacji
elektrownii Czernobyl na Ukrainie, prace te konsultowalem z prof.
Wesklarskim, radiobiologiem Uniwersytetu Tarasa Szewczenki w Kijowie ....,
Duzq pomoc okazala tez firma Energy Forest z Danii z jej prezesem inz.
Falkiem, pracowal u niego wtedy polski agrotechnik inz. Filip z Gdanska.

W Polsce wierzbq wiciowq salix viminalis zajmowalem sie incydentalnie.
Nasadzenia sanitacyjne na zdegradowanych zrzutem 500 m3 gnojowicy/dobowo
terenach f-my Pomerania Invest w Czaplinku (rok 1997) i w r. 1998 w
Zakladach Azotowych Tarnow, gdzie owczesny Gl.Inzynier ds. Ochrony
Srodowiska dr Scigala (obecny Prezes ZA Tarnow) zafundowal Kombinatowi
marsjanski teren skazony rteciq (po spalaniu katalizatorow z wydzialu PCV)
Postawiono na terenie ZA Tarnow dwa piece, gdzie spalano zuzyte katalizatory
(wegiel aktywny + ok. 10% sublimatu, po jego rozlozeniu HgCl2 + metal. Hg),
Palic sie to palilo, tylko ta glupia rtec nie chciala nic zrozumiec i
wykraplala sie z gazow spalinowych i opadala kropelkami na tereny wokol
piecow. W promieniu ok. 50 m wszystko bylo skazone, plywaly nawet male
kaluze wolnej rteci, w ustach smak metaliczny ...,
To bylo chyba na jesieni 1997, stalo nas przy tych piecach do spalania
katalizatora - czterech "mqdrych", oprocz mnie byli: dr Scigala (ochrona
srodowiska), dr Staszel (dyrektor PCV), plk dr St. Zietek (WIChiR W-wa
Rembertow). W ktoryms momencie podjechal platformiak z polamanymi
drewnianymi paletami (z wydzialu elektrolizerni ...) i robotnicy zlozyli
stos z tych palet i zrobili z nich ognisko ..., Podeszlem, wziqlem kawalek
"drewienka", na ktorym golym okiem bylo widac "drobiny metalicznej rteci"
...., Panowie doktorzy, zwrocilem sie do Staszela i Scigaly, my tu z
Zietkiem sluzbowo, jako WIChiR, ale Wy tu pracujecie, to ognisko, to kolejne
xrodlo emisji ....,
Nasadzilem wtedy (1997) chyba ze dwa ary wierzby na terenie wewnetrznym ZA
Tarnow, silnie skazonym rteciq...,
Ale ZA Tarnow zaniechalo wszelkich dalszych prac. Z tego co wiem do dzis
skladowane w hobokach jest ok 600 a moze 700 ton zuzytego katalizatora
zawierajqcego 5, moze 8% metalicznej wolnej rteci ...,
Zresztq, stare czasy ....,

W roku bodajze 2000 robiqc pewne zlecenie w worku turoszowskim przymierzalem
sie do plantacji energetycznej dla elektrocieplowni Bogatynia. Z roznych
powodow nic z tego nie wyszlo ...,
Pozostala strona w internecie o plantacji modelowej 300 ha, i wisi juz sobie
tyle lat ... -)))
http://genesis4.webpark.pl

I tak sie juz sporo rozpisalem

Uklony