RE: pytanie: oznaczanie kwasu borowego

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 06 Sep 2004 - 15:53:50 MET DST

-----Original Message-----
From: chemfan-bounces@man.lodz.pl [mailto:chemfan-bounces@man.lodz.pl] On
Behalf Of Rafał Wróbel
Sent: Saturday, September 04, 2004 6:54 PM
To: 'Chemia popularnonaukowa.'
Subject: RE: pytanie: oznaczanie kwasu borowego

-----Original Message-----
From: chemfan-bounces@man.lodz.pl [mailto:chemfan-bounces@man.lodz.pl] On
Behalf Of A A
Sent: Friday, September 03, 2004 11:38 PM
To: chemfan@man.lodz.pl
Subject: pytanie: oznaczanie kwasu borowego

Hej

Mam problem z oznaczeniem kwasu borowego (inaczej bornego) w
roztworze. Robiłem przy pomocy mannitu i ustawiania pH, ale za
cholere nie chce wyjsc. Oznaczenie to jest mi koniecznie
potrzebne do pracy. Moze ktos z was zna jakas dobra metode na
taka analize. bede wdzieczny za odpowiedz.

Maciek

Witam
Przedstawiam drugi sposób oznaczania kwasu borowego jaki aktualnie
stosuję w pracy.

Pobrać 2,5 cm3 kąpieli do erlenmayerki o poj. 250 cm3 dodać 25 cm3 wody
destylowanej i 25 cm3 żelazocyjanku potasu i dokładnie wymieszać.
Doprowadzić pH roztworu do wartości 5,6 korygując 5% roztworem kwasu solnego
lub 5% roztworem wodorotlenku potasu (sodu). Dodać następnie 2,5 g stałego
d-mannitu lub 2.5 cm3 gliceryny i wymieszać do rozpuszczenia. Następnie
dodać 5 kropel fenoloftaleiny i miareczkować roztworem 0,1 N wodorotlenku
sodu do zmiany zabarwienia na jasnoróżową. Zawartość H3BO3 w 1 dm3 kąpieli
liczymy ze wzoru:

        M(H3BO3)=[V(NaOH)*6,18]/2,5

Często ale nie zawsze po dodaniu żelazocyjanku potasu roztwór mętnieje
(prawdopodobnie gdy kąpiel zawiera nie strącone żelazo) ale nie ma się czym
wtedy przejmować tylko dobrze wymieszać i prowadzić analizę dalej.

A propos d-mannitu czy ktoś może wytłumaczy mi jaką rolę może odgrywać i co
jest lepsze bo ja zamiennie stosuje glicerynę?

Rafał Wróbel