Re: bananowa elektrownia

Autor: Roman J. Farański <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 01 Sep 2004 - 14:56:14 MET DST

> Dość ciekawą wiadomość podał I program polskiego radia. Otoz pewien
> Australijczyk opracował sposób pozyskiwania energii ze... zgnilych
bananow.
> Gnijace w odpowiednim zbiorniku banany podobno wydzielaja metan. Pomyslem
> juz sa zainteresowani farmerzy.
>
> No coz, w zasadzie jest to chyba zwykla wytwornia biogazu. Niemniej jednak
> to niekonwencjonalne zastosowanie bananow budzi pewien usmiech :-)))

Temat o tyle ciekawy, ze to wlasnie w Australii sq/istniejq plantacje
energetyczne wierzby wiciowej salix-viminalis, o arealach rzedu 300 tys. ha.
Tak pozyskana biomasa (c.a. 15 ton z hektara) kierowana jest na
fermentatory, gdzie bakterie zmutowane z grupy pseudomonas (tzw. zoomonasy)
przetwarzajq to na metanol. Tenze metanol z kolei idzie jako paliwo na tzw.
"ogniwa paliwowe". Jest to membranna z tworzywa z zatopionq siatkq
katalizatora, gdzie na wejsciu wchodzi metanol i powietrze, na wyjsciu jest
CO2 i woda.
 Proces biegnie beztemperaturowo, z ogniwa paliwowego wychodzq elektrody i w
wyniku procesu pozyskiwana jest energia elektryczna
Istotq rzeczy jest to, ze uzysk energi wynosi ok. 90%, przykladowo uzysk
energi w silnikach spalinowych ze spalania ropopochodnych nie przekracza
55%.
Na dzis juz "biega" iles tam samochodow po Australii zasilanych metanolem na
tzw. ogniwach paliwowych. Istnieje tez kilka jednostek energetycznych
(Australia, USA, Kanada) elektrownie mocy rzedu 5-10 MW, ktore funkcjonujq
wedlug tego mechanizmu.
W Polsce oredownikiem tematu (po troche nawiedzonym) jest Pan
Prof.(belwederski) dr. Cendrowski (PAN W-wa), starszy Pan, plus grupa ludzi
z Olsztyna, nazwiska mi troche pouciekaly.
Kiedys tam z nim troche rozmawialem i nie ukrywam, temat mnie zafascynowal,
jest to energia, system XXII wiek (slownie: dwudziesty drugi wiek)

Przed mikrobiologiq chemi-technicznq jest przyszlosc, i do tego specyficzne
wlasnosci platynowcow (katalizatory), rod, ruten, osm - utajniony "kamien
filozoficzny", ale to juz inna ksiqzka
Cendrowski kilka razy organizowal seminaria w Polsce sciqgajqc po przyjaxni
kadre i naukowcow, i inzynierskq firm australijskich ..

Gdyby sie komus chcialo, poszukajcie w necie, haslo "Cendrowski"

Uklony

Roman