Pokazy i opisy ciekawych eksperymentów ...

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Sat 03 Jul 2004 - 21:15:50 MET DST

Szukałem w internecie metody chemicznej otrzymywania tlenu singletowego (ale
nie fotochemicznej ani fizycznej, bo te dobrze znam i stosuję od czasu do
czasu w swoich badaniach) i proszę zobaczyć, co znalazłem:
"pokazy kilkudziesięciu ciekawych eksperymentów"; niektóre z nich wcale nie
są łatwe, a znaczna ich część - w dużym stopniu niebezpieczna. Mogę służyć
pomocą ( w postaci substratów), gdyby ktoś chciał zrobić pokaz świecenia
chemiluminescencyjnego w oparciu o utlenianie nadtlenkiem wodoru szczawianu
(tam jest szczawianu dinitrofenylowego, a ja robiłem ten pokaz na
szczawianie trichlorofenylowym z niegorszym powodzeniem). Strasznie fajna
reakcja, bo w zależności od rodzaju substancji zdolnej do fluorescencji -
mamy różne kolory chemiluminescencji. Reakcja polega na tym, że H2O2 utlenia
szczawian; powstaje wysokoenergetyczny produkt przejściowy, niezdolny do
świecenia -jeśli do środowiska reakcji wrzucisz nieco dowolnej substancji
zdolnej do fluorescencji, to substancja ta "zabierze" energię od
przejściowego produktu utleniania szczawianu i sama będzie świeciła własnym
kolorem fluorescencji (to chyba należałoby nazwać "indukowana
chemiluminescencja" - pokaz NR 26). Na marginesie dodam, że autorzy pokazu
nie wysilili się zbytnio i pokazali tylko niebieską, zielonkawą (nie mylić z
prawdziwie zieloną), pomarańczową, żółtą i czerwoną chemiluminescencję.
Można było pokazać ciekawsze kolory. Tak ładne, jak ładne są kolory
fluorescencji odpowiednich barwników (fluoroforów).
        Nie można skopiować (przynajmniej ja nie mogłem) adresu, pod którym
są te pokazy, ale wrzucając na "Googlach" takie o coś: "Leeds Chemistry
Lecture Demonstrations" można b. łatwo znaleźć wszytkie opisy, zdjęcia a
nawet animacje. Życzę powodzenia w eksperymentowaniu, ale proszę te
eksperymenty wykonywać ostroznie!!!
sp