Re: fotokataliza - koniec z myciem okien...prawie koniec :/

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Thu 10 Jun 2004 - 05:12:08 MET DST

> Media brytyjskie (magazyn "Which?" i BBC) zachwycajš się nowym
> wynalazkiem inżynierów z Wysp - szkłem samoczyszczšcym. Szkło pokryte
> jest cieniutkš (15 nanometrów) warstwš dwutlenku tytanu. Powłoka ta
> ma takie działanie, że przy udziale œwiatła słonecznego rozkłada
> skupiska zanieczyszczeń organicznych.
 Adam
----------------
Całkiem niedawno próbowałem zainteresować ChemFanów Zaawansowanymi
Technikami Utleniania (Advanced Oxidation Technologies =AOT lub AOP).
Pytałem wtenczas czy ktoś z Państwa ma jakiekolwiek dane na temat utleniania
sulfidów za pomocą AOT. Utlenianie zanieczyszczeń organicznych za pomocą
TiO2/UV jest jedną z technik AOP. No, niestety zostałem wtenczas publicznie
obśmiany, ponieważ powoływałem się na książkę = pracę zbiorową pod redakcją
profesora Romana Zarzyckiego z Politechniki Łódzkiej. Zdaje się, nasz "Pan
Twardowski" obśmiał mnie z tej przyczyny, że pan profesor Zarzycki "podobno
magisterską pracę napisał z fermentacji alkoholowej".
Oczywiście część Klubowiczów odrzuciła argumentację "Pana Twardowskiego",
ale wątek na temat zaawansowanych technologii utleniania nie rozwinął się.
Teraz Adam ma szansę go rozwinąć. Dodam tylko, że do AOP zlicza się jeszcze
reakcję Fentona i różne kombinacje układów wykorzystujących ozon, H2O2 i UV
(układy pojedyncze, podwójne i potrójny) a także układy wykorzystujące wodę
nadkrytyczną.
sp