Re: okson

Autor: Roman J. Farański <fryderyk_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 31 May 2004 - 16:36:02 MET DST

> jestem na tej liście nowy, pasjonuję się (hobbystycznie) chemią i mam w
związku z tym jedno proste pytanie: czy są dostępne w powszechnym obrocie w
Polsce jakieś produkty zawierające okson (peroksymonosiarczan potasu,
2KHSO5&middot;KHSO4&middot;K2SO4) albo sam okson? wiem, że można kupić bez
problemu w sklepie z odczynnikami, ale jedyna oferta, jaką znalazłem, to
Sigma-Aldrich i cena jakaś taka... europejska ;) przegrzebałem sieć wszerz i
wzdłuż i nic... okson jest podowno wykorzystywany do bielenia i dezynfencji
wody.

Ja juz nie pamietam, ale kojarze ze byl to odczynnik technologiczny uzywany
w recepturach do bielenia tkanin bawelnianych (1976 rok, Zaklady Przemyslu
Bawelnianego PIAST w Gluszycy k/Walbrzycha, Wydzial Wykanczalni Tkanin,
Oddzial Farbiarnia - Bielnik).
Ten Zaklad juz chyba, jak wiele w Polsce "padl". Ale sq jeszcze inne Zaklady
(Bawelna - Lodx, Zdunska Wola, Bielawa, chyba Bogatynia, Len - Orzel
Myslakowice, nie wiem czy jeszcze dziala Walim) ), gdzie czynne sq
instalacje farbowania i bielenia tkanin.
Tam sie trzeba popytac ..,

Uklony

Roman