Re: Re: S這dki smak

Autor: Lukasz Kuzma <kuzma_at_mml.ch.pwr.wroc.pl>
Data: Tue 25 May 2004 - 10:10:39 MET DST

>wiem z czym to zje嗆. Z g鏎y thx!
>>

>WEZ SOBIE KILKA CZASTECZEK KTORE MAJA SLODKI SPRAW. OPISZ ICH BUDOWE
>MOLKEULARNA. WAZNYM ASPEKTEM JEST TU TEZ CHIRALNOSC. BO NP TYROZYNA-L MA
>SLODKI SMAK A TYROZYNA-D MA GORZKI.
>CZYLI WIDZISZ ZE ZALEZY TO OD BUDOWY.
chlorek sodu jest sola dlatego jest slony, a glukoza jest cukrem dlatego
jest slodka.. echhh... chyba nie o to chodzi w tlumaczeniu :-))
od budowy to zalezy wszystko, ale tu chyba chodzi o cos bardziej
konkretnego.
na jezyku znajduje sie kilka rodzajow receptorow smakowych, ktore
odpowiednio pobudzone mozg rejestruje jako smaki slone, gorzkie, kwasne
i slodkie... nie potrafie powiedziec bo nie siedze w tym, czy "umami"
(dobrze to napisalem???????) uwaza sie juz jako piaty smak czy nie...

tak wiec czasteczka przylaczajac sie do odpowiedniego receptora pobudza
go, co mozg odczytuje jako konkretny smak. oczywiscie, nie wszystkie
czasteczki do jakiegos receptora musza sie przylaczyc, nie wszystkie tylko
do jednego (niektore smaki pobudzaja bardziej niektore mniej), dzieki
czemu mamy tyle potraw.. mniam...

acha.. nie nazwalbym tego co napisalem wywodem naukowym, ale bardzo
zgrubsza sie wszystko zgadza.

i nie jestem pewien czy znajomosc budowy receptorow smakowych by nam duzo
dala, gdyz jak sie okazuje bardzo podobne czasteczki moga roznie smakowac,
wiec co najwyzej mozemy przewidywac ze cos moze smakowac tak a nie
inaczej, ale nie na pewno.

zresza podobnie sprawa ma sie z zapachami....
pozdrawiam serdecznie

Lukasz Kuzma
Wydzial Humanistyczno-Spoleczny
Akademia Techniczno-Humanistyczna