Re: Chemia fizyczna, stałe szybkości

Autor: Wojciech Szczepankiewicz <wojtex_at_polsl.gliwice.pl>
Data: Fri 21 May 2004 - 21:05:31 MET DST

Stanisław Popiel wrote:
> Szanowni Państwo, mam krótkie pytanie:
> czym rózni się stała szybkości I-rzędu, od stałej szybkości
> pseudo-pierwszorzędowej. Do diabła ciężkiego, co to jest? Nadmieniam, że mam
> wyznaczone krzywe kinetyczne zaniku substratu w funkcji czasu. Na podstawie
> tych krzywych można wyznaczyć czas połowicznego zaniku substratu
> t1/2. Jaki sens fizyczny ma odwrotność, czyli 1:t1/2??. Czy jeśli nie
> sprawdziłem zależności t1/2 od Co ("Ce zero"), to czy mogę odwrotność t1/2
> nazywać "stała szybkości pseudo-pierwszorzędowa"??
> Z góry dziękuję za pomoc i podpowiedzi
> [...]
Jeśli rekacja jest drugiego rzędu, ale stężenie jednego z reagentów jest
znacznie wieksze niż drugiego (np. 10 razy większe), to po reakcji
stężenie tego pierwszego prawie nie ulega zmianie. Otrzymuje się wtedy
krzywą zmian stężenia odpowiadającą reakcji pierwszego rzedu. Taką
sytuację nazywamy rekacją pseudopierwszego rzedu.
Wojtek