Rozkład H2O2-to miało być takie proste.

Autor: Maciej Tabor <mtab_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 18 May 2004 - 23:35:46 MET DST

Witam!

W Internecie znalazłem informacje o urządzeniu służącym do natleniania wody
w małych stawkach. Niestety nigdzie nie mogę go kupić. Urządzenie zasilane
jest wodą utlenioną. Ponad ćwierć wieku temu interesowałem się chemią i choć
moja wiedza była na niskim poziomie (3 klasa LO) i wszystko zdążyłem już
zapomnieć, to jednak wydawało mi się, że takie urządzenie jest dość łatwo
skonstruować korzystając z łatwo dostępnych surowców i materiałów.
Podstawowy problem to katalizator. Wydawało mi się, że poprzez rozkład
zakupionego w aptece KMnO4 otrzymam MnO2, który jest dobrym katalizatorem. W
tym celu rozpuściłem w garnku kilka gramów KMnO4, do garnka wrzuciłem 1 kg
wypłukanego porowatego żwirku a następnie garnek umieściłem nad ogniskiem i
czekałem na wygotowanie roztworu licząc na to, że MnO2 wypełni pory żwirku.
Wypłukałem następnie żwirek i sprawdziłem jego działanie. Początkowe
rezultaty były bardzo obiecujące, jedno maleńkie ziarnko żwirku wrzucone do
wody utlenionej 3% powodowało jej burzliwy rozkład. Niestety, po kilku
godzinach jego aktywność wyraźnie osłabła a po kilku dniach była już
niezauważalna. W czasie testu, z 1 litra 3%H2O2 wydzieliło się tylko około
200 ml tlenu, a powinno około 11 litrów. Myślałem, że być może MnO2 uwodnił
się więc ogrzałem go do wysuszenia. Niestety ziarenka nie udało się już
"reanimować". W związku z tym mam pytania:

1. Co, tak naprawdę stało się ze żwirkiem po wygotowaniu roztworu KMnO4?
KMnO4 został rozpuszczony w wodzie z kranu o pH około 9. Po wygotowaniu
roztworu żwirek stał się znacznie ciemniejszy, a po krótkim płukaniu nie
powodował żadnego widocznego zabarwienia wody.

2. Gdzie zdobyć katalizator H2O2 najlepiej postaci granulatu.

Znalazłem w Internecie firmę która sprzedaje coś do uzdatniania wody, a to
coś zawiera braunsztyn. Jednak ta firma jest dość daleko i zapewne nie
będzie chciała sprzedać tego surowca mniej niż tonę. Braunsztyn znajduje się
też w bateriach ale jest wymieszany z węglem i ma postać proszku. Musiałbym
go jakoś przerobić na granulat. No i wreszcie nie mam pewności czy nie
zawiera czegoś trującego.

Kilka słów o samym "urządzeniu" jako, że jest to technologia wręcz
"kosmiczna" ;-) Urządzenie składa się z dwóch naczyń: wewnętrznego i
zewnętrznego. Naczynie wewnętrzne to 1-litrowa butelka po wodzie mineralnej.
W dnie tej butelki wykonałem szpilką kilka dziurek. Naczynie zewnętrzne to
butelka po CocaColi z obciętą górą. Naczynie wewnętrzne umieszczam w
naczyniu zewnętrznym, a obszar pomiędzy ściankami wypełniam dobrym
katalizatorem (< 1kg). Do wewnętrznego naczynia wlewam wodę utlenioną,
wrzucam odpowiednio dobraną ilość katalizatora i zakręcam. Wydzielający się
w naczyniu wewnętrznym tlen powoduje wypieranie wody utlenionej przez
dziurki znajdujące się w dnie, gdzie trafia ona na dużą ilość katalizatora,
który powoduje prawie całkowite rozłożenie H2O2. Wydzielone mikrobanieczki
tlenu rozpuszczają się prawie całkowicie w wodzie. Całość urządzenia okręcam
drutem i umieszczam na dnie stawu. Po wyparciu całej ilości wody utlenionej
z naczynia wewnętrznego, urządzenie wypływa na powierzchnię sygnalizując w
ten sposób konieczność ponownego napełnienia. Docelowo urządzenie będzie
zasilane perhydrolem 30%.; Katalizator znajdujący się w naczyniu wewnętrznym
powinien powodować uwolnienie z 30% roztworu H2O2 jednego litra O2 w czasie
około 6 miesięcy w temperaturze około 4 st.C. Katalizator znajdujący się
pomiędzy ściankami powinien doprowadzić do prawie całkowitego rozkładu H2O2
tak, aby na "wyjściu" stężenie H2O2 nie powodowało drażnienia skrzeli ryb
(maks. wartość nie jest mi chwilowo znana). Stężenie to zamierzam zmierzyć
za pomocą KMnO4 poprzez porównanie koloru z odpowiednim roztworem H2O2.
Ilość katalizatora w naczyniu wewnętrznym powinno dać się łatwo zmierzyć
(mam tylko zwykłą wagę kuchenną) tj. jednostką miary powinna być granulka
lub łyżeczka lub dkg ale już nie mg lub szczypta. Katalizatory powinny
działać równomiernie w czasie tj. ich działanie powinno zależeć tylko od
temperatury i stężenia H2O2.

Dziękuję.