Odp: Sprzedaż odczynników

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 18 May 2004 - 13:15:24 MET DST

> Tomku, nie chce sie madrzyc, ale jezeli tylko masz na tyle bezpieczne
> warunki, zeby otrzymywac cyjanki, to mozliwe, ze i HCN gazowy
> bys przetrzymal. A tu juz tylko uklad do wydzielania gazowego HCN,
> (roztwor "surowy" + troche HCl), rurka i pochlaniacz z roztworem
> czystego NaOH lub KOH. No chyba ze zanieczyszczeniami sa siarczki,
> ale mozna sprobowac z CO2 tez powinien wystarczyc do wyparcia HCN.

Główne zanieczyszczenia to węglany , cyjaniany , nieprzereagowany węgiel
i popiół z niego

Początkowo myślałem że będzie sporo żelazocyjanku bo reakcje
przeprowadzałem w żelaznym tygielku w temp. 800C - 1000C
Jednak gdy próbka surowego produktu daje gęsty osad błekitu
pruskiego z mieszanką Fe2+ i Fe3+ to próbka gotowana z
rozcieńczonym H2SO4 lub HCl lub CH3COOH do odpędzenia
oparów HCN nie daje nawet śladu błekitnego zabarwienia.
Wniosek: jeśli żelazocyjanek nawet tworzy się w niskiej temperaturze
to w okolicach 1000C nie ma ponim śladu.

Faktycznie otrzymywanie cyjanowodoru i reakcja z NaOH i KOH
jest sposobem na oczyszczanie ale ze wzgędu na węglany
będę miał mieszaninę HCN i CO2 którą trzeba rozdzielić.
HCN można skroplić i przedestylować nawet na deflegmatorze.

Ciekawe też czy gdyby oziebić go poniżej temp. krzepnięcia
to dałoby się wykrystalizować tak jak to się robi celem
otrzymania bezwodnego kwasu octowego.

Można by wogóle na początku dodać roztworu np CaCl2
i odsączyć CaCO3

Możliwości jest mnóstwo. Jednak pisząc:

>Ciągle jeszcze pracuję nad znalezienien taniego i wydajnego sposobu ich oczyszczania

miałem na myśli uniknięcie powyższego sposobu bo:

1) Cały ciąg przemian chemicznych co jest kosztowne
2) Babranie się dużą ilością HCN co jest niepotrzebnym ryzykiem
    Jonowy KCN jest względnie bezpieczną substancją a lotny HCN już nie
    szczególnie że ma zdolności do wybuchowej polimeryzacji

Obecnie interesuje mnie znalezienie rozpuszczalnika lub rozpuszczalników
ktore pozwoliłyby selektywnie wyekstrachować cyjanki (czyli wogóle
zrezygnować z jakichkolwiek przemian chemicznych ) a także określenia
warunków oczyszczania by uzyskać maksymalną wydajność

Cyjanki są dość nietrwałe np. łatwo hydrolizują z wodą.
Moje stare preparaty cyjanków z przed paru miesięcy wyraźnie pachną
amoniakiem stąd też cyjanowodór wprowadza się nie do wodnego
ale alkoholowego r-ru KOH cyjanki są nierozpuszczalne i odrazu
wypadają z roztworu w postaci kryształków nie narażając się na
szkodliwy kontakt z wodą.

Tomasz Żyguła
thomrt@poczta.onet.pl