Re: kolorymetria

Autor: Variat <variat_at_interia.pl>
Data: Mon 10 May 2004 - 22:17:48 MET DST

> Czym sie rozni kolorymetria od spektrofotometrii w zakresie widzialnym?
> W niektorych podrecznikach podaje sie, ze kolorymetria polegala na
porownaniu "na oko"
> zabarwienia rozworu badanego z roztworami wzorcowymi. I tu nie mam
> watpliwosci.
    Bo tak jest kolorymertia to metoda porównawcza okreslania, np. skladu
detektorem Nesslera (oczkami) wobec wzorca o okreslonym skladzie, stezenia
roztworu.
Kolorymetria tak jak i spektro bazuje na prawie Bouguera-Lamberta-Beera.

> Jezeli natomiast mierze absorbancje roztworu barwnego spektrofotometrem to
> jest to pomiar spektrofotometryczny. A czy moge to nazwac rowniez
> kolorymetria?
    Zagladnalem do Analizy panów Minczewskiego i Marczenki, dla nich nie ma
róznicy w nazywaniu kolorymetrii i Spektro UV-VIS, ale zaznaczam mam wydanie
z 1976r. Natomiast sprawa ma sie inaczej dla innych zakresów Spektro.
Kolorki mamy
tylko w UV-VIS, a w IR mozemy sobie co najwyzej odczuc promieniowanie. Dla
zwiekszenia zabawy dodam, ze mamy jeszcze historyczna nazwe - Analiza
Widmowa, która juz powoli odchodzi.

> Wedlug mnie termin kolorymetria jest troche przestarzaly, ale czesto
jednak spotykam takie okreslenie w odniesieniu do pomiarow spektrofotometrem
(np.
w Polskich Normach raz jest tak, a raz siak). Sam juz nie wiem.
    Kazimierzu ja tez traktuje kolorymetrie jako historie, spotkalem sie z
kolorymetrem w Hucie Ferrum przyznam, ze bardzo interesujacy zabytek.
Co do norm to nie jestem tu specjalista, ale z czasem, wydaje mi sie, straci
sie nazwa kolorymetria i beda sie nia zajmowali historycy chemii.

Pozdrwaiam

Grzegorz Tomaszewicz