Re: redoxy.

Autor: Variat <variat_at_interia.pl>
Data: Sat 08 May 2004 - 23:13:10 MET DST

> mam problem :/ za 3 dni matura
Ciekawy problem. Zawsze mozesz zrezygnowac.

> czy ktos moze mi powiedziec jakie beda produkty nastepujacych reakcji?
> CH2=CH2 + KMnO4 + H2SO4 -> HO-CH2-CH2-OH + ? + ?
Tu pojawia sie problem, jak zawsze z zadaniami maturalnymi. Ale od poczatku.
Ruszyles ciekawy problem, zaraz grupowicze beda sie wypowiadali o stopniach
utlenienia i ich umownosci.
Reakcja alkenów z KMnO4 jest reakcja nazwiskowa - Wagnera.
Problem z tym, ze z tego co ja wiem reakcja napisana na górze nie ma troche
sensu. (nadmanganian z kwasem siarkowym tworzy K2SO4 + MnSO4 + H2O, a to sa
trzy produkty, no i oczywiscie zwiazek utleniany, a jak to sie ma do dwoch
znaków zapytania?)
W reakcji Wagnera mozna otrzymac glokol ale tylko utleniajac w lagodny
sposób tj. w srodowisku obojetynym, gdzie nadmanganian redukuje sie o MnO2.
Nadmanganian w srodowisku kwasnym jest bardzo, bardzo, bardzo silnym
utleniaczem i nie otrzymamy produkty posredniego utleniania.
Reakcja zapisana przez ciebie tworzyc powinna: Kwas szczawiowy + K2SO4 +
MnSO4 + H2O.
Wtedy wspolczynniki da sie uzgodnic.

> KMnO4 + H2O2 + H2SO4 -> ? + ? + ?
Do tej reakcji Kazimierz podal produkty

Chyba, ze moja wiedza jest niewystarczajaca, ale to musza zkonfrontowac
grupowicze.

Grzes Tomaszewicz