Re: czystość cz. a FP V

Autor: Wojciech Szczepankiewicz <wojtex_at_polsl.gliwice.pl>
Data: Mon 03 May 2004 - 15:22:25 MET DST

Rafał Bombolewski wrote:

> Witam,
>
> Jestem Rafał i pierwszy raz piszę na Waszej liście dyskusyjnej.
> Interesuję się chemia rzecz jasna ;-), a w szczególności
> analizą chemiczną :> .
> Staram się założyć jakieś małe domowe laboratorium :), dlatego
> mam pytanie:
> Czym różnią się odczynniki o czystości FP V (do farmacji) a
> cz. ?
> Czy mogę śmiało kupywać FP V (generalnie są tansze)?
>
> Pozdrawiam, Rafał.

Zagadnienie jest interesujace, ale nie jest proste. Gatunek
farmakopealny, to taki, ktory spelnia norme FP. Gatunek czysty, jest
deklaracja producenta i nie ma na to ogolnej normy! Gatunek czysty moze
byc czystszy niz odpowiedni FP, ale nie musi. Konieczne jest
sprecyzowanie, co rozumiemy przez czystosc. W wypadku FP czesto chodzi o
czystosc mikrobiologiczna, ktorych to wymogow nie musza spelniac gatunki
czyste dla chemii. Bywa tak, ze zawartosc metali ciezkich w gatunkach
farmakopealnych jest wyzsza niz w gatunkach czystych, bo rozny jest
sposob okreslania, co jest dopuszczalne. Np. w gatunkach FP oznacza sie
sume metali ciezkich, a w czystych moga byc oznaczane poszczegolne
metale. Dalej, ceny gatunkow FP reguluje Panstwo! a ceny czystych rynek.
Stad moze byc roznica cen.
Jest jeszcze masa zagadnien szczegolowych, ktore jest trudno tu podjac
bez zagmatwania sprawy.
Wojtek