Re: 3 zadania

Autor: Piotr K. Olszewski <ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl>
Data: Tue, 13 Apr 2004 09:27:44 +0200

----- Wiadomosc oryginalna ----- Od: "Tomasz Plucinski"

> Mosiadz tez nie reaguje z kwasem solnym, jedynie powierzchniowo sie
> nadtrawia.
> Tak, ze tamto zadanie jest BARDZO teoretyczne...

Kolejny raz pokazujesz, ze uczymy sie w szkole teorii a nie o
rzeczywistosci (mam na mysli twoje sluszne uwagi m.in. o elektrolizie,
stopniach utlenienia, pH). Widac, ze chemia jest bardziej
skomplikowana niz proste równania na tablicy.

W tym wypadku, jak równiez, gdy analizuje sie zwiazki
niestechiometryczne - zostaje zachwiana ugruntowana w nas (chemikach)
wiara w podstawowe definicje i prawa: "zwiazek chemiczny a mieszanina"
, "prawo stalosci skladu".

Jednakze pamietajac o tym, ze niewielkie ilosci dodatków moga tak
modyfikowac wlasnosci stali, ze staje sie ona kwasoodporna - chcialbym
sie upewnic, czy mosiadz, o którym piszesz byl stopem tylko dwóch
metali.
I wcale sie nie zdziwie, jesli odpornosc mosiadzu na HCl dotyczylaby
czystego stopu Cu-Zn w duzym zakresie zmiennosci skladu.
Na marginesie: czy "zloto" niskiej próby (np. 585?) zawierajace
przeciez Cu i Ag(?) reaguje ze stezonym HNO3 ?

Piotr