Re: zero bezwgledne

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Mon, 12 Apr 2004 17:16:49 +0200

At 23:51 2004-04-11 +0200, you wrote:
>Witajcie,
>
> Jak to sie stalo ze punkt potrojny wody ustalono wlasnie
> na 273,16 deg C?

Pomyłka: punkt potrójny wody to 0,01 oC / 611,73 Pa. Nie został przez
nikogo ustalony, tylko wyznaczony eksperymentalnie.

>Jaka jest pewnosc ze nizszej temperatury od zera
> "bezwglednego" nie da rady uzyskac? Co ogranicza ja wlasnie taka
> wartoscia?

To z kolei wynika z wyliczeń teoretycznych i odpowiada najniższej możliwej
energii materii.
To akutart dość łatwo sobie wyobrazić, jako stan, w którym zanikają
wszelkie drgania termiczne cząstek (choć AFAIK jest to - jak zwykle -
uproszczenie). Skoro się nie ruszają, to bardziej zatrzymać się ich nie da!
:-) A tym samym nie można uzyskać niższej temperatury.

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/