Re: (brak tematu)

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Mon, 22 Mar 2004 20:32:43 +0100

> Czy ktos zetknal sie z informacjami na temat (e-ink'ow)
> elektronicznych tuszy? Jakie substancje sa uzywane do produkcji
> takich preparatow. A moze ktos zna substancje, ktore zmieniaja swoje
> wlasciwoscie optyczne pod wplywem pola elektrycznego?
> amciek
-------------------
Oczywiście nie podejmuję się wyczerpująco odpowiedzieć na Twoje pytania, ale
przekażę podstawowe informacje na temat rozpuszczalnika, jaki tam jest
stosowany. Tu pewna historia. Póbowałem opracować metodę otrzymywania tzw.
"półiperytu", czyli związku, który powstaje w wyniku połowicznej hydrolizy
iperytu siarkowego. W artykule zamieszczonym J. Am. Chem. Soc. był opis, jak
to zrobić, ale trzeba było użyć "Cromfax solvent". Przekopałem wszystkie
słowniki, przepytałem wszystkich, kogo podejrzewałem, że mogą to wiedzieć i
.... NIC! No to wziąłem Google i tam zapytałem; odpowiedź miałem niemal
natychmiast: "Cromfax solvent" to nic innego jak tiodiglikol [S(CH2CH2OH)2],
który jest głównym składnikiem tuszy do drukarek atramentowych. Tenże
"Cromfax solvent" jest także głównym surowcem do produkcji iperytu. Jak to
pogodzić z zakazem handlowania tiodiglikolem ze względu na Konwencję o
Zakazie Broni Chemicznej?? Zaprawdę nie wiem.
    W takim tuszu są też barwniki, ale o nich nic nie wiem.
SP