jak wydzielić selen ?

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Sat, 20 Mar 2004 09:37:43 +0100

Witam
Mam nast. pytanie: jak wydzielić selen z roztworu powstałego przez
gotowanie selenu z siarczynem sodu? Jest to preparat służący do
barwienia zdjęć cz-b na brązowo. Problem w tym że ten roztwór leży
kilkanaście lat nieużywany i część selenu wytrąciła się. Dlatego
chciałbym wytrącić cały selen i przygotować roztwór na nowo. Dokładny
przepis polega na gotowaniu 15g selenu czerwonego z 1dm3 8% siarczynu
sodu aż do rozpuszczenia selenu, następnie ochłodzeniu do 15st i
nasyceniu chlorkiem amonu.
Z selenem nie miałem wiele do czynienia, w preparatykach też raczej
szczątkowe informacje. Proszę więc o sugestie jak się za to zabrać
pozdrawiam
Krzysiek Kleszcz