Autor: Mitom (zabanaski_at_poczta.fm)
Data: Fri 20 Feb 2004 - 00:12:08 MET
> 2 zł/litr. Uwaga! Etanol nie nadaje się do spryskiwacza, bo jest
zbyt
lotny,
> szybko odparowuje, oziębiając szybę i przy ujemnych temperaturach
> natychmiast masz zamarźniętą szybę (oblodzoną na tyle dobrze, że
nic nie
> widzisz i musisz jak najszybciej zjechać z drogi na pobocze). Nie
wiem,
jak
^Racja! Mialem kiedys taki przypadek. Do wielu ^zimowych plynow do ^spryskiwaczy, mino to, dodaja etanol. I efekt jest ^taki o jakim mowisz.
Witam
Teraz już do conajmniej 90% płynów do spyskiwaczy dodają etanol (W
ramach dygresji wspomne że w samolotach odrzutowych do spryskiwania
szyb używany jest bezwodny etanol). Związane to jest to z tym że
etanol (2.2 zł/l skażony) jest tańszy od izopropanolu (gdzie można
kupić izopropanol za 2zł/l? jeśli tak to jakie kosmiczne ilości?).
Ale aby zmniejszyć szybkość parowania płynu dodają glikolu
etylenowego, gliceryny, ftalanu tert-butylu. Ci bardziej
zaawansowani dodają nieco etanoloaminy. Powoduje ona kompleksowanie
metali przez co osad na szybie już tak mocno się nie uwidacznia.
Dzięki temu nie muszą też dodawać wody
destylowanej(demineralizowanej).
Jarek Hądzel
Sprostowanie
Zanim mnie ktoś poprawi to powyżej powinno być nie kompleksowanie
matali a kompleksowanie jonów metali i nie ftalan tert-butylu tylko
ftalan n-butylu. Oprócz szybkości parowania powinno być też
obniżenie temp. krzepnięcia. Przepraszam za zmyłki.
Jarek Hądzel
P.S.
Sen człowiekowi jednak jest potrzebny
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Fri 20 Feb 2004 - 01:12:12 MET