Autor: Mitom (zabanaski_at_poczta.fm)
Data: Fri 20 Feb 2004 - 00:12:08 MET


> 2 zł/litr. Uwaga! Etanol nie nadaje się do spryskiwacza, bo jest
zbyt
lotny,
> szybko odparowuje, oziębiając szybę i przy ujemnych temperaturach
> natychmiast masz zamarźniętą szybę (oblodzoną na tyle dobrze, że
nic nie
> widzisz i musisz jak najszybciej zjechać z drogi na pobocze). Nie
wiem,
jak

^Racja! Mialem kiedys taki przypadek. Do wielu ^zimowych plynow do ^spryskiwaczy, mino to, dodaja etanol. I efekt jest ^taki o jakim mowisz.

Witam
Teraz już do conajmniej 90% płynów do spyskiwaczy dodają etanol (W ramach dygresji wspomne że w samolotach odrzutowych do spryskiwania szyb używany jest bezwodny etanol). Związane to jest to z tym że etanol (2.2 zł/l skażony) jest tańszy od izopropanolu (gdzie można kupić izopropanol za 2zł/l? jeśli tak to jakie kosmiczne ilości?). Ale aby zmniejszyć szybkość parowania płynu dodają glikolu etylenowego, gliceryny, ftalanu tert-butylu. Ci bardziej zaawansowani dodają nieco etanoloaminy. Powoduje ona kompleksowanie metali przez co osad na szybie już tak mocno się nie uwidacznia. Dzięki temu nie muszą też dodawać wody
destylowanej(demineralizowanej).

 Jarek Hądzel

Sprostowanie
Zanim mnie ktoś poprawi to powyżej powinno być nie kompleksowanie matali a kompleksowanie jonów metali i nie ftalan tert-butylu tylko ftalan n-butylu. Oprócz szybkości parowania powinno być też obniżenie temp. krzepnięcia. Przepraszam za zmyłki. Jarek Hądzel

P.S.
Sen człowiekowi jednak jest potrzebny


To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Fri 20 Feb 2004 - 01:12:12 MET