Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Wed 18 Feb 2004 - 16:52:34 MET

> Jak pozbyć się izopropanolu z mieszaniny etanol/izopropanol (strącic,
zredukowac, destylowac)?
> z jakimi sunstancjami reaguje izopropanol ?
> pozdr.
> Alex

Jeżeli ten Twój izopropanol nie jest zanieczyszczony, to zmieszaj w proporcjach 1:1 z wodą destylowaną, dodaj kilka kropel jakiegoś detergentu (np. ludwika) i wlej to do spryskiwacza samochodowego (mam na myśli ten zbiorniczek na płyn do spryskiwacza). Tu ciekawostka: 1 litr płynu do spryskiwacza (jest to prawie zawsze mieszanina woda-izopropanol) kosztuje ok. 10 zł, czyli 0,5 litra izopropanolu tam zawartego kosztuje ok. 10 zł (bo woda nie kosztuje raczej nic), więc 1 litr tak sprzedawanego izopropanolu kosztuje 20 zł!! Ładne przebicie, nie? Bo w hurcie izopropanol kosztuje ok. 2 zł/litr. Uwaga! Etanol nie nadaje się do spryskiwacza, bo jest zbyt lotny, szybko odparowuje, oziębiając szybę i przy ujemnych temperaturach natychmiast masz zamarźniętą szybę (oblodzoną na tyle dobrze, że nic nie widzisz i musisz jak najszybciej zjechać z drogi na pobocze). Nie wiem, jak by to było, gdyby tę Twoją mieszaninę etanol-izopropanol stopniowo, małymi porcjami dolewać co kilka dni do spryskiwacza. Jeśli tego izopropanolu masz naprawdę dużo - to mógłbyś podarować znajomym, a ja też chętnie z 10 litrów mogę odebrać. (pod warunkiem, że nie jest zanieczyszczony. Stanisław