Autor: zby001_at_icqmail.com
Data: Fri 13 Feb 2004 - 10:41:37 MET

On Thu, 12 Feb 2004 09:14:17 +0100, Tomasz Ganicz wrote:

> [...]
> sie moga jeszcze proporcja merow z grupami OCOCH3 i grupami OH.
> Poi(alkohol winylowy) jest produkowany z poli(octanu winylu) poprzez
> reakcje alkoholizy zasadowej.
> Jesli wymieni sie wszystkie grupy OCOCH3 na OH to polimer jest
> trudniej rozpuszczalny ale ma lepsze wlasnosci mechaniczne.
> Ponadto czym wyzsza masa czasteczkowa tym rozpuszczanie dluzej
> trwa, zas polimery o masie powyzej 100 000 i liczbie merow z
> OH pow 95% sa praktycznie juz nierozpuszczalne - tzn. mozna
> je rozpuscic ale w bardzo duzym rozcienczeniu i gotujac

ten 72000 rozpuscil sie i to nawet nie wymagalo wielu godzin, zeby calkowicie przeszedl do roztworu. Podobnie, jak ten krystaliczny.

> Ze wzgledu na to, ze polimer dla artystow nie musi miec specjalnie
> dobrych wlasnosci mechanicznych ale istotne jest zeby sie latwo
> rozpuszczal do tych celu stosuje sie material o masie czasteczkowej
> rzedu 25 000 i max. 85% grup OH.

Czy to oznacza, ze PVOH 72000 nie przyda mi sie do niczego ze wzgledu na swoje nadto dobre wl. mechaniczne? Nie da sie go jakos zlamac, zdegradowac prosta metoda, zeby stracil te wlasciwosci na rzecz lepszej rozpuszczalnosci?

Gdzie mozna, poza sklepami dla artystow, takiego latworozpuszczalnego (ryhlerozpustnego, jak mawiaja Czesi) polialkohola niedrogo nabyc?

> Cos marnie szukales. W googlach na haslo poly(vinyl alkohol) wyrzucilo
> mi 27 000 odnosnikow :-)

No, wlasnie tu problem :) 27000 to za duzo, zeby cos znalezc. Nawet 270 byloby za duzo. A kto teraz ma czas sleczec godzinami i przebierac w internetowym smietniku?

Dzieki raz jeszcze za informacje, teraz to bedzie ze mnie madrala :)

Pozdrawiam,

Zbyszek

Sign up for ICQmail at http://www.icq.com/icqmail/signup.html