Autor: Pawel Pawlowicz KCh (Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL)
Data: Fri 06 Feb 2004 - 12:53:12 MET

On 5 Feb 04, at 23:43, Roman J. Farański wrote:

> Inne sq prawa fizyki klasycznej, inne mechaniki kwantowej.

Nie sa inne. Mechanika klasyczna jest szczegolnym przypadkiem mechaniki kwantowej. (Kiedys czytalem prace, ktorej autorzy zastosowali rownanie Schroedingera dla Ukladu Slonecznego, wyszly im skwantowane orbity planet. Nie pamietam rzedu wielkosci roznicy promieni poszczegolnych orbit, ale wydaje mi sie, ze byla co najmniej dwadziescia rzedow mniejsza od srednicy jadra atomu).
Podobnie szczegolna teoria wzglednosci, bo o niej tu mowimy, jest uogolnieniem mechaniki Newtona. Nawet bardzo latwo to pokazac.

> Ale, dla makroukladu zwanego chemiq, wzajemnego lqczenia sie w roznych
> konfiguracjach (i rozpadow) molekul - obowiqzuje, obowiqzywalo i
> obowiqzywac bedzie PRAWO ZACHOWANIA MASY.

Ogolniej: PRAWO ZACHOWANIA ENERGII. A energia jest rownowazna masie. Szklanka goracej herbaty bedzie lzejsza po ostygnieciu. Tak przynajmniej wynika z teorii, nie sprawdzalem tego -;)
Nie ma tu sprzecznosci. Po prostu efekty relatywistyczne sa zbyt male, aby obserwowac je w codziennym zyciu.

Pozdrowienia,
Pawel