Autor: Tomasz Ganicz (tg_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Thu 05 Feb 2004 - 16:42:59 MET

> W takim razie trzeba by bylo zaloyc ze energia potencjalna, ktora mozna
> zamienic na kinetyczna jest rowniez zrodlem masy.
> cos mnie w tym roumowaniu gniecie, postaram sie to jeszcze przemyslec

No bo jest zrodlem masy dla ciala, ktore zostalo energia potencjalna wprowadzone w ruch ;-)
To wszystko wynika ze szczegolnej teorii wzglednosci. Wzor E=mc2 obowiazuje zawsze i do wszystkich przemian energetycznych, niewazne jaki jest ich mechanizm. Masa zas w reakcjach chemicznych nie "ulatuje" w powietrze tylko wynika z efektu dylatacji masy, wynikajacego ze wzoru m(w ruchu)= ws.lorenza*m(spoczynkowe) ws.lorenza = 1/(1-v^2/c^2)^(1/2) odniesionego do wszystkich czastek w ukladzie reakcyjnym, ktore na skutek tej reakcji zmienily swoja predkosc. Dylatacja masy dziala na dokladnie wszystkie ciala w calym wszechswiecie.
Rozne czastki (cale atomy jak i pojedyncze elektrony) zmieniaja swoja srednia predkosc na skutek reakcji i w zwiazku z tym traca lub zyskuja na masie w stosunku do nieruchomego obserwatora o dokladnie tyle, ile to wynika z efektu energetycznego reakcji i wszystko sie pieknie bilansuje ;-)
Oczywiscie straty czy zyski na masie w typowych reakcjach chemicznych sa praktycznie zupelnie pomijalne nawet w skali przemyslowej, bo energie takich przemian sa stosunkowo male w przeliczeniu na jednostke masy.

Tomasz Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html