Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 02 Feb 2004 - 19:05:18 MET

Ja sie juz niedlugo nie zdziwie czyims genialnym okryciem i opatentowaniem, ze powietrze jest "do oddychania".
Az mnie ta tworczosc zaciekawila ....,
Przeglądając bazę Urzedu Patentowego - pod nr-em P-362675 nic nie znalazlem. Pewnie dlatego, ze ten wynalazek zostal zgloszony w paxdzierniku.2003, i nie zdqzono jeszcze opublikowac tego dziela geniuszu ludzkiego ..... W przeglqdarce pod nazwiskiem autorow, p. inż Amanowicza nie odnalazlem. Znalazlem jedynie p. dr (chemii) C. Kopyckiego - adiunkta na Prywatnej Wyzszej Szkole Ochrony Srodowiska w Radomiu .....,

Co do genialnosci stosowania CaCl2, jako srodka odmrazajqcego drogi i nawierzchnie - nie bede sie wypowiadal. Moze dlatego, co zauwazyl juz jeden z listowiczow, mi przynajmniej CaCl2 znany jest m.in., jako skladnik mieszanin oziebiajqcych ....,

W drogownictwie jest dosc hermetyczne towarzystwo. Prym wiedzie Instytut Badawczy Drog i Mostow (prof. Rafalski, prof. Sybilski) i duze uznanie ma zespol gdanski (prof. Judycki - Politechnika Gdanska).

Z ciekawostek technicznych w zakresie odmrazania nawierzchni - od kilku lat w Europie (Niemcy, Wlochy, Rosja - etc.) stosowany jest "mafilon", preparat produkcji niemieckiej, firma Mannesmann Handel, stosowany jako wypelniacz tzw. "cienkich mas scieralnych" w nawierzchniach drogowych. Te "cienkie masy scieralne" majq grubosc w zaleznosci od kategorii ruchu (obciqzen drogi - Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Polsztywnych, wyd. GDDP, IBDiM - 1997) od 4 do 6 cm. Warstwa jest scierana z predkoscia ok. 0,5 mm rocznie. Mafilon jest kompozycjq (o nieznanym mi skladzie) soli mineralnych, praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie. Jako wypelniacz stosowany w mieszankach bitumicznych (mieszanka minerlano-asfaltowa) sciera sie razem z tq mieszankq. Jego obecnosc obniza temp. zamarzania wody przy powierzchni jezdni do -2, nawet -5 st.C. Zapobiega przyklejaniu sie sniegu, gradu z opadow - do nawierzchni drogowej, tak samo tzw. "szklanka" odspaja sie od nawierzchni ... Jest stosowany w aplikacjach drogowych, np. autostrada na odcinku Weilburg-Usinge (Niemcy), Trafoi (Wlochy), obwodnica Moskwy (Rosja) i przypuszczalnie wejdzie do praktyki w polskich inwestycjach programow "autostrady polskie" ......

Bylo w Polsce jakies seminarium, chyba 2, albo 3 lata temu - gdzie prezentowano ten preparat. Tyle, ze gdzies zapodzialem materialy po tamtym seminarium, i mowiqc szczerze - nie chce mi sie ich teraz za bardzo szukac .....,

Lqcze pozdrowienia

Roman