Autor: Jerzy Baron (baron_at_usk.pk.edu.pl)
Data: Thu 29 Jan 2004 - 09:32:59 MET

Nieoczekiwanie wygasł wątek hydrolizy - a szkoda. Nie wiem jak pozostali listowicze, ale ja poczułem się jak na czeskim filmie. Co to jest hydroliza? Zdecydowanie nie jest to rozpad cząsteczki związku pod wpływem wody. Ta definicja, mocno rozpowszechniona w szkołach średnich, wnosi zamęt a nie twórczy ferment. Nie jestem wszystkowiedzący, ale to co wiem wiem na pewno. Hydroliza to raczej reakcja wymiany (podwójnej) między substancją rozproszoną (inni mówią rozpuszczoną) w wodzie a wodą, której schemat ogólnie da się zapisać tak: AB + HOH = AH + BOH (to czy AH i/lub BOH dysocjują słabo czy silnie jest kwintesencją hydrolizy). Jeśli powstały kwas i zasada są mocnymi elektrolitami o hydrolizie nie mówimy (z powodu braku obserwowalnego efektu??). Jeśli zaś nie, to roztwór AB w wodzie ma znacząco inne pH od pH wody. Wedle innej definicji (mało oficjalnej) hydrolizie podlegają nie związki ale jony, i to tylko te, których reakcja z wodą formalnie prowadzi do powstania słabego kwasu lub słabej zasady. Hydroliza NH4Cl da się zatem opisać: NH4Cl + HOH = NH4Cl + H(+) + Cl(-) lub NH4(+) + HOH = NH4OH + H(+) co wskazuje, że roztwór wodny NH4Cl ma odczyn kwaśny! Ta sama procedura odniesiona do NaCl prowadzi do: NaCl + HOH = Na(+) + OH(-) + HOH (trzymając się konwencji, że elektrolity mocne rozproszone w wodzie piszemy w formie jonowej). Wniosek jest taki: NaCl w wodzie rozpada się na jony (dysocjuje!),a NH4Cl reaguje(!) z wodą dając m.in. słabą zasadę. Równie niespodziewany okazał się wątek stężenia cukru w cukrze i wody w wodzie. Mój nauczyciel w LO mawiał: Definicja synku! Definicji się naucz! I to mi zostało. Pojęcie stężenia odnosi się do roztworów, czyli co najmniej dwuskładnikowych mieszanin homogenicznych..... W układzie jednoskładnikowym o stężeniu mówić się nie da. W przypadku obliczanego stężenia molowego wody w wodzie błąd jest oczywisty. Stężenie molowe da się formalnie opisać zależnością: c = n/V gdzie n jest licznością substancji rozproszonej(!!!) w roztworze(!!!), a V objętością tego roztworu. Nic nie stoi na przeszkodzie by obliczyć stężenie molowe wody w roztworze. Ale w roztworze, czyli homogenicznym układzie zawierającym co najmniej dwa składniki.... Ot i koniec. Jurek