Autor: Łukasz Biernacki (lukasz.brn_at_wp.pl)
Data: Wed 21 Jan 2004 - 21:50:21 MET

Witam wsyztskich!!
Ostatnio we wtorek bylem na konkursie "Chemiczne Potuyczki" w Katowicach i mam takie pytanie co do jednego doswiadczenia. Oczywiscie zrobilem wszystkie zadania i to doswiadczenie rozwiazalem(nie wiem czy dobrze)ale nie bede podawal mojego rozw. bo nie chce nic sugerowac;)

2.Przygotowujemy 200cm3 nasyconego roztworu chlorku Kobaltu II. . DO czterech probówek wlewamy po ok. 5cm3 otzrymanego roztworu. Następnie do drugiej, trzeciej i czwartej probówki dodajemy wzrastające ilości stałego chlorku wapnia. Pierwszą probówkę pozostawiamy traktując jako układ odniesienia. Obserwujemy co sie dzieje w probówce po dodaniu chlorku wapnia. Nasycony roztwór chlorku Kobaltu II w pierwszej probówce ma barwe różowąnatomiast w pozostalych probówkach nastepuje stopniowa zmiana zabarwienia roztworów od barwy różowej do niebieskiej. a)Jakie właściwości chlorku wapnia obrazuje przeprowadzony eksperyment? b)Przedstaw ogólnie czasteczkowo równanie reakcji opisującej przebieg przedstawionego procesu w ostatniej probówce.

Dzieki!
CHemiq