Autor: Toliman (toliman_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 18 Jan 2004 - 14:59:06 MET

> Dzień dobry,
> moje pytanie dotyczy konkursu chemicznego Politechniki Warszawskiej.
> W Folderze znajduje się zadnaie o treści:
> jak z p-ksylenu i kwasu octowego oraz dowolnych odczynników nieorg.
otrzymać
> kwas 2,5-dimetylobenzoesowy?
> Proszę o jakieś wskazówki jak ugryźć ten problem.
> Z góry dziękuję Paweł Stępniak.

hmm zadze ze nalezy przeprowadzić substytucje atomu wodoru chlorem a następnie alkilowanie friedla craftsa i jestesmy w domu ;)  jesli lubisz masochizm chemiczny to moze to porobic na okolo np: nitrowanie
nastepnie redukcja i traktujesz to NaN02 w HCl----->KJ---->Mg + eter----->+CO2---->i tez jestes w domu ale na okolo ;)

pozdrawiam