Autor: Kazimierz Warminski (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Tue 06 Jan 2004 - 18:30:23 MET

Witam grupowiczow w nowym, miejmy nadzieje lepszym roku!

Mamy aspirator (precyzyna pompe) do pobierania probek gazow (powietrza, gazow spalinowych) i uzywamy go m.in. do oznaczania SO2 i NOx w powietrzu atmosferycznym. Po prostu przepuszczamy ustalona objetosc powietrza przez pluczki z okreslonymi odczynnikami i dokonujemy pomiarow spektrofotometrem (wg PN).

Ale w czym mam problem. Otóz, w danym czasie mozna oznaczac albo SO2 albo NOx, bowiem jak zastosujemy na przewodzie ssacym trójnik, rozdzielajacy strumien powietrza do dwoch, oddzielnych pluczek, to nie ma przeciez pewnosci, ze przeplyw bedzie jednakowy (moga byc rózne opory).

Moje pytanie brzmi: czy jest jakas stosunkowo prosta metoda rozdzielenia strumienia powietrza (gazow) plynacego w jednym przewodzie na dwa przewody, tak aby przeplyw jednostkowy w nich byl jednakowy? Czy ktos moglby mi pomoc? Moze istnieja jakies przystawki itp.
Z pozdrowieniami

Kazik Warminski

UWM w Olsztynie
http://www.uwm.edu.pl/kopits/