Re: SN1,SN2 - skrajne przypadki

Autor: Witek Mozga <mozga_at_trimen.pl>
Data: Fri, 23 Jan 2004 09:02:38 +0100

> Dlaczego niezgodie z prawda????

Oto klasyczny przykład skrajnego mechanizmu SN1
http://www.trimen.pl/witek/sn1.gif

podsumujmy:
SN1 - kinetyka I rzedu, etap okreslajacy predosc jednoczasteczkowy,
racemizacja na wweglu bedacym centrum reakcji.
SN2- kinetyka II rzedu, etap okreslajacy szybkosc dwuczasteczkowy,
inwersja konfiguracji na weglu bedacym centrum reakcji.

Niestety sa to skrajne i wyidealizowane mechanizmy, prawdziwe w
wielu, ale nie wszystkich reakcjach podstawienia. Natura wymyka sie
takim wyidealizowanym opisom i istnieja przypadki posrednie miedzy
SN1 i SN2, gdzie np. rodzaj nukleofila moze miec wplyw na szybkosc
dysocjacji karbokationu oraz takie, gdzie reakcja zachodzi z inwersja
jak SN2, ale kinetyka jest I rzedu itd.

Przy okazji, ktos mi wspomnial, ze ostatnio pojawil sie w nauczaniu
chemii organicznej jakis inny model klasyfikacji reakcji i SN1 i SN2
odeszly do lamusa. Jak dotad nie udalo mi sie zetknac z tym nowym
modelem. Czy ktos ze studentow lub doktorantow moze zdementowac te
plotke? Czego teraz ucza na studiach?

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/