Autor: Krzysztof Grabiński (k.grabinski_at_lacma.com.pl)
Data: Fri 19 Dec 2003 - 16:35:46 MET

-----Original Message-----
From: chemfan-bounces_at_man.lodz.pl [mailto:chemfan-bounces_at_man.lodz.pl]On Behalf Of Lukasz Kuzma
Sent: Friday, December 19, 2003 9:18 AM
To: Chemia popularnonaukowa.
Subject: RE: cola i "wybuch"

>Tak mi sie wydaje ze na tym forum zapomina sie czasami, że istnieją jeszcze
>zjawiska pozachemiczne ;)
>Wyjasnienie "wybuchu" Coli jest czysto fizyczne :):)
zgoda, niemniej jest to chyba polaczone. W koncu szklanka to obiekt fizyczny, zlozony z fizycznych czastek ktorymi zajmuje sie chemia. Cola jest to pewna obietosc cieczy, bedacej obiektem fizycznym, a jednoczesnie ciekawym i bardzo smacznym roztworem w ktorym rozpuszczone sa substancje stale, ciekle i gazowe.

przyznam szczerze, rozroznianie nauki na chemie i fizyke wydaje mi sie bardzo sztuczne.

Potwierdzam,
Wszystkie nauki sa ze soba połączone.
A chodzilo mi o to, że to jest bardziej proces ktory łatwiej mozna opisac fizycznie. Teraz dopiero rozgorzala dyskusja na temat rozpuszczalności gazów w wodzie (w koncu to jest główny składnik Coli).

Co do rozpuszczalności CO2 w wodzie to rzezywiscie im nizsza temperatura tym gazy lepiej rozpuszczaja sie w roztworach. Jezeli są rozpuszczone tzn ze czasteczki gazu wchodza w jakiegos rodzaju relacje, poniewaz jeszcze wielu rzeczy nie wiemy o wodzie tutaj upatrywałbym zrodla samego wybuchu. Moze "krystaliczna" struktura wody wplywa na wieksza zdolność rozpuszczenia CO2. W momencie gdy wstzasniemy butelka, ta struktura ulega rozpadowi i zmniejsza sie rozpuszczalnosc gazu. Dodatkowo, ktorys ze składników coli ma wlasciwosci pianotwórcze i tak oto moglaby wygladac ta łamigłówka w całości. Z tego co pamietam... :) A co do suchej lub mokrej szklanki to ponawiam pytanie czy byly przeprowadzone jakies powtarzalne obserwacje ???

Pozdrawiam Krzysztof Grabiński

>Pozdrawiam
>Krzysztof Grabiński
>... hymmm chemia... ... a co