Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 15 Dec 2003 - 09:54:42 MET

Ania Zając wrote:

>-ktore związki (kwasy) maja drugą stala dysocjacji wieksza od pierwszej?
>-ile stalych rownowagi musze podac aby w pelni opisac sytuacje w roztworze
>wodnym alaniny?
>
>z gory dziekuje za pomoc!
>ania zajac

Weźmy taką alaninę. W roztworze wodnym (o regulowanym pH) możemy mieć dwie dysocjacje:
Przy pH niższym H3N(+)CH3CHCOOH + H2O = H3N(+)CH3CHCOO(-) + H3O(+) i przy pH wyższym
H3N(+)CH3CHCOO(-) + OH(-) = H2NCH3CHCOO(-) + H2O Pierwsza stała dysocjacji wynosi około 5 a druga 11 (mogę się nieco mylić). Wygląda na to, że druga stała jest większa. Tylko, że opis dotyczy grup o innym charakterze. Dla dysocjacji grup kwaśnych kwasów wielozasadowych, pierwsza stałą dysocjacji jest ZAWSZE większa.

Wojtek