Autor: Grzegorz Szymanski (szymanski_at_chembio.uoguelph.ca)
Data: Thu 16 Oct 2003 - 20:12:26 MET DST

Krzysztof Kupczyński wrote:

> W takim razie chylę czoła, nie pomyslałem. ale dam głowę, że Al2O3 będzie :)

Chyl czolo ale niezbyt nisko :-)))) bo wedlug mnie to byles bliski prawdy. Uzyles tylko niefortunnie slowa "rozdrobniona". Substancje wymienione przez Ciebie sa czarne bo maja BARDZO rozwinieta powierzchnie - czyli innymi slowy sa bardzo chropowate (niegladkie, porowate na powierzchni, etc. wiadomo o co chodzi :-))))) natomiast malo ma czarna barwa cos wspolnego z samym rozmiarem drobin.

Pan Andrzej ma natomiast calkowita racje twierdzac, ze "..Niektore chocbys nie wiem jak mielil to czarne nie
beda. :)". Jako przyklad niech posluzy wlasnie owy Al2O3. Czystu tlenek gliny uzywany jest jako pasta polerska. Rozmiar drobin stanowiacych paste mozna oszacowac wlasnie po kolorze: pasta 10 mikrometrowa ma barwe szara, 5 mikrometrowa ma barwe jasno szara, 3 mikro jest juz prawie biala a 1 mikro i mniej (mam pasty 0.05 mikro) sa snieznobiale. Tak wiec im bardziej rozdrobniona tym bielsza :-))))

Podobnie, po kolorze mozna "uszeregowac" papiery scierne np. te ktore sa na bazie SiO2. Im bielszy odcien szarego tym papier bardziej drobnoziarnisty.

Czyli wracajac do naszej frytkownicy i Al2O3, to ja bym tak szybko glowy nie dawal :-) chyba ze faktycznie jest to tlenek glinu ale z jakichs powodow drobiny substancji maja bardzo rozwinieta powierzchnie.

Serdecznie pozdrawiam,

Grzegorz