Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_termisoc.org)
Data: Wed 10 Sep 2003 - 10:50:21 MET DST

> Prosze zwrocic na dwa ostatnie zdania. Wydaje sie to nieprawdopodobne,
ale
> glosne w branzy sa przypadki jak ktos nachylil sie nad zbiornikiem po
> dwutlenku wegla, czy azocie i juz nie byl w stanie sie podniesc. Osoba,
> ktora szla na pomoc pozostawala w tej samiej pozycji. Wszystko to byly
> przypadki smiertelne. Dlatego ja bylbym raczej za hipoteza, ze przyczyna
> smierci w szambie byl niedobor tlenu i wysycenie atmosfery metanem i
CO2,
> chociaz nie wykluczam, ze moze pomogl w tym wszystkich H2S.

Mozliwe, ze masz racje, ze wlasnie taka byla przyczyna smiertelnych wypadkow po wejsciu do studzienek kanalizacyjnych i szamb, tylko ze jak widziales w cytowanych odnosnikach wszedzie gdzie sie wspomina problem studzienek kanalizacyjnych itp. mowi sie tylko o zagrozeniu siarkowodorem. Byc moze wcale nie jest latwo ocenic jaka byla przyczyna zgonu w takich wypadkach. Byc moze ktos kiedys wysunal tylko taka hipoteze, ze przyczyna zejsc smiertelnych jest H2S, a pozniej inni jedynie cytowali te opinie, cytowali tak dlugo, az zaczeto te hipozeze uwazac za fakt ("dlugo powtarzane klamstwo staje sie prawda"). Potrzebne sa wiec dalsze wnikliwe badania... Chociaz jeden eksperyment jest prosty do wykonania, potrzebujemy czlowieka z maska przeciwgazowa, jesli przyczyna smierci jest H2S wowczas w krotkim okresie czasu nic mu sie nie stanie po wejsciu do takiego smiercionosnego szamba, jesli zas przyczyna jest zmniejszona zawartosc tlenu, wowczas maska przeciwgazowa nic nie pomoze i czlowiek padnie trupem.
Kto na ochotnika...? Kto chce sie poswiecic w imie nauki? ;))) Slawa bedzie wieczna... ;)
Swoja droga metan jest lzejszy od powietrza, wiec o ile szambo nie jest bardzo szczelne lub wydzielanie CH4 bardzo intensywne to raczej stawialbym na CO2. Pamietam jak kiedys bardzo dawno temu czytalem ostrzezenia zwiazane z zagrozeniem przy wchodzeniu do niektorych starych piwnic, badz niektorych jaskin, zwiazane z zaleganiem w nich CO2.

> Moze jeszcze podam na koniec haslo przewodnie broszury na temat gazow z
> pozoru bezpiecznych "Jestem niewidoczny, jestem cichy, nie mam zapachu -
> jestem zabojca"

Ciesze sie, ze bedziecie uswiadamiac szersze kregi ludzi, aczkolwiek haslo nie jest zbyt przykuwajace uwage.

ak