Autor: Krzysztof Orlowski (norisknofun_at_o2.pl)
Data: Thu 05 Jun 2003 - 23:21:02 MET DST

> mieszaniny
> procentowy
>
> Wydaje mi się, że masz błąd w danych:
> Ilość powstającego CO2 wynosi 80cm3 co oznacza obecnosc tlenu w
> mieszaninie poreakcyjnej (56cm3). W warunkach nadmiaru tlenu należy
> przyjąć całkowite spalanie a to z kolei oznacza zapotrzebowanie na
> tlen między 120 a 140cm3 podczas gdy zużyto raptem 104cm3...
>
> Proszę o ewent. korektę.
> Piotr

Dziekuje za wskazowke, wlasnie na tym sie zacialem.

Oto i korekta: zapotrzebowanie na tlen wachac sie bedzie miedzy 100cm3 (jezeli byloby 40cm3 etynu i 0 etenu), a 120 cm3 (sytuacja odwrotna). (Prosze policzyc jeszcze raz objetosci tlenu potrzebne do utworzenia wody i powinno sie zgadzac). Odpowiedz jest taka, ze etenu jest 8cm3, a etynu 32cm3. Ja doszedlem do tego metoda kombinowana, bo niestety nie udalo m sie ulozyc dobrego ukladu rownan.

Zadanie to pochodzi z egzaminu na farmacje z 2001 roku.

Pozdrawiam