Autor: Roman Salbert (romis_at_klub.chip.pl)
Data: Sat 31 May 2003 - 11:30:28 MET DST

> byla
>

> No moze i nie jest, ale fakt faktem, ze N2O jest uzywka i wszystko w
> nadmiarze moze zaszkodzic

Podtlenek azotu jest w Polsce produktem lecznicznym (lekiem) o statusie administracyjno-prawnym "Lz" tzn. dopuszczony do stosowania w lecznictwie zamknietym. Osobie prywatnej, ktora chciałby wykorzystystać go do inhalacji nie można sprzedać podtlenku. Mozna kupic podtlenek techniczny, ale nie jest to rowniez takie proste.
Z domowa produkcją bylbym ostrozny, poniewaz podczas rozkładu azotanu amonu powstaja inne tlenki azotu, według Farmakopei Europejskiej, wymagana jest również kontrola zawartości CO i CO2.
Stosowania na wlasna reke też bym nie radzil, dlugotrwale narazenie na działenie N2O prowadzi m.inn. do uszkodzenia szpiku kostnego. Jest to rowniez bardzo niebezpieczny gaz w obchodzeniu sie z nim - jest silnie utleniajacy (podobnie jak tlen w obecnosci materii organicznej bardzo ladnie podtrzymuje palenie), lubi sie rozkladac, a poniewaz w butlach wystepuje w formie skroplonej, mogą wystepowac szybkie niekontrolowane wzrosty cisnienia (idzie to jak reakcja wybuchowa). Tak sie sklada, ze jestem odpowiedzialny za kontrolę jakosci w jednej z trzech firm w Polsce, ktore posiadaja zezwolenie na wytwarzanie N2O (taka produkcja podlega koncesjonowaniu) to mam z tym gazem do czynienia na codzien i docieraja do mnie szybko informacje ze swiata jakie zdarzenia maja miejsce przy niewlasciwym stosowaniu N2O, dlatego stanowczo odradzam jakichkolwiek eksperymentow z ta substancja poza jednostkami sluzby zrdrowia i laboratoriami badawczymi.

Pozdrawiam
Romek