Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 16 Apr 2003 - 16:48:32 MET DST

Witam wszystkich na Chemfanie.

Zwracam się do Was z pewnym dylematem moralnym. Pewna nieznana mi osoba (z sieci) zwróciła się do mnie z prośbą o przepis na HgCl2.

Wiem z własnego doświadczenia jak trudno zdobyć dany odczynnik. Niekiedy daną substancję łatwo można by zsyntetyzować. Jednak wtym przypadku trzeba posiadać odpowiednią wiedzę którą czasami trudniej zdobyć niż preparat.

Zatem zawsze staram się udzielać wszystkim takich informacji. W końcu nawet z niebezpieczną substancją można pracować bezpiecznie.

Jednak tu chodzi o HgCl2 który powszechnie uchodzi za substancję silnie toksyczną.

Nie wiem jak ustalić granicę powyżej której nie mogę udzielać informacji na temat syntezy danej substancji. Zastanawiam się czy może brać przykład ze sprzedawców odczynników jeżeli danego preparatu nie można kupić bez zezwolenia to nie mogę publikować opisów syntez. Jednak nie jestem pewien czy to dobry pomysł. Co myślą o tym czytelnicy Chemfanu?

Poza tym czy nie lepiej podać komuś przepisu gdzie się zwróci uwagę na niebezpieczeństwa przy syntezie np. znaczną lotność HgCl2
niż gdyby ta osoba miała eksperymentować w ciemno.

Tomasz Żyguła thomrt_at_poczta.onet.pl