Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Sat 12 Apr 2003 - 14:29:14 MET DST

> Chcia?bym wygenerowa? gazowy tlen. Po wielu latach ?wita mi wodna reakcja nadmanganianów i nadtlenku wodoru (w termiczny rozk?ad KMnO4 nie chcia?bym si? bawi?).... mo?ecie mi przypomnie? czy da si? generowa? tlen z wodnego roztworu H2O2 i KMnO4 ? Je?li pami?tacie reakcj? i w jakich warunkach pH przebiega, prosze o info....

Wszystko zalezy do czego ten tlen i ile tlenu. Reakcja nadmanganianu z woda utleniona jest nieco klopotliwa, bo wymaga dosc uwaznego dozowania. Przy malych olosciach moze jednak elektroliza? Troche wieksze ilosci ja bym generowal z wody utlenionej lekko zaalkalizowanej oraz szczypty (!) MnO2 lub odrobiny (!) KMnO4. Wychodzi na jedno...
Od strony chemicznej ciekawostka: ilosc tlenu zalezy od tego jak sie wkrapla odczynniki (co do czego, czy powoli czy szybko i czy sie miesza czy nie...). Przy wkraplaniu H2O2 do nadmanganianu otrzymuje się wiecej tlenu, niz przy odwrotnej sekwencji! (w skrajnym przypadku: dwa razy tyle...) Sam kiedys sie zdumialem, ale jest tak rzeczywiscie! Dlaczego? tomasz plucinski