Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 17 Mar 2003 - 11:48:49 MET

Czy ktos z was przeprowadzal reakcje tiosulfatu sodu z woda utleniona zgodnie z rownaniem: ? 2Na2S2O3 + 4H2O2 = Na2S3O6 + Na2SO4 + 4H2O Zalozylem, ze jest to reakcja rzedu drugiego i stad : dmNa2S2O3/dt = -ko*expE/RT*mNa*mH2O
mH2O2/dt = -2*ko*expE/RT*mNa*mH2O

Wydaje mi sie, ze wszystko powinno byc dobrze zapisane, jednakze wyniki obliczen sa nieadekwatne do literaturowych Otrzymuje bardzo krotki czas reakcji i maly wzrost temperatury. Probowalem roznych kombinacji stezen i temperatury i ciesnienia lecz moje wysilki na nic. Moze ktos zna te reakcje i moze cos podpowiedziec.

Nie tak dawno sugerowalem, ze moze byc bardzo wiele dróg i produktów reakcji tiosiarczanu (nie: tiosulfatu) z nadtlenkiem wodoru. Tak wiec najpierw trzeba miec pewnosc, ze w warunkach które masz u siebie, reakcja biegnie wedlug JEDNEGO schematu. Szczególnie, ze zapewne mierzysz tempo zmian stezen substratów, a nie produktów. tomasz plucinski