Autor: Tomasz Ganicz (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Mon 17 Mar 2003 - 09:15:00 MET

> Czy ktos moglby mi polecic jakies zrodlo, ktore traktowalo by o
> wlasciwosciach blon komorkowych i DNA jako ciekle krysztaly?
> .. tak wogole to czego oni uzywaja do wyswietlaczy LCD?

W wyświetlaczach są zwykle stosowane mieszaniny od 2 do 5 dość prostych związków organicznych. Mieszaniny te są tak dobierane tak aby generowały termotropową (zależną od temperatury) fazę nematyczną w jak najszerszym zakresie temperatur i miały szybkie czasy reakcji (rzędu nanosekund) na przyłożone pole elektryczne.

Fosfolipidy i kwasy nukleinowe tworzą zupełnie inne rodzaje faz ciekłokrystanicznych określanych mianem liotropowych czyli powstających w wyniku rozpuszczenia tych związków w odpowiednim stężeniu w odpowiednim rozpuszczalniku (w przypadku fosfolipidów w wodzie z odpowiednim stężeniem jonów Na+ i K+). Dobry i obszerny opis mechanizmu powstawania takich faz można znaleźć w

Jak dałem w Googlach hasło Liquid Crystals AND DNA oraz Liquid Crystals AND phospholipid to mi wypluło mnóstwo stron - więc zalecam je sobie przejrzeć ;-)