Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojciech.szczepankiewicz_at_luc.ac.be)
Data: Mon 17 Mar 2003 - 08:54:06 MET

emilslaczka_at_tlen.pl wrote:

>witam
>
>miesznine benzyny i toluenu mozemy rozdzielic przy pomocy kwasu siarkowego. toluen przechodzi do kwasu i jako ciezsza faza pozostaje na dnie probowki, a benzyne mozemy sciagnac z "gory". natomiast moje pytanie dotyczy rozdzialu fazy dolnej czyli kwas + toluen. czy mozna rozdzielic je przez destylacje?
>
>jaki jest mechanizm tego zjawiska czy toluen reaguje z kwasem siarkowym tworzac jakies zwiazki czy tylko toluen przechodzi do srodowiska kwasnego ?

Toluen reaguje z kawsem siarkowym i powstaje rozpuszczalny w kwasie siarkowym kwas para-toluenosulfonowy. Mozna odzyskac toluen (choc to chyba jest nieoplacalne) przez rozcienczenie fazy kwasnej woda (oczywiscie wlewa sie kwas do wody) i ogrzewanie calosci do wrzenia. Zachodzi wtedy hydroliza kwasu p-toluenosulfonowego, powstaje toluen i kwas siarkowy. Toluen destyluje z para wodna, zatem mozna od oddzielic go od roztworu kwasu siarkowego.
Wojtek