Autor: Pawel Pawlowicz KCh (Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL)
Data: Wed 12 Mar 2003 - 14:11:01 MET

On 12 Mar 03, at 8:01, emilslaczka_at_tlen.pl wrote:

> witam ponownie
>
> Znalazlem tylko szczatkowe informacje na temat wyblyszczaczy stosowanych w
> tym procesie ale moze i to ci pomoze
>
> "W celu otrzymania gladkich i blyszczacych powlok do kapieli siarczanowych
> dodaje sie organiczne dodatki wyblyszczajace. zawieraja one najczesciej
> tiomocznik i jego pochodne" (nie pamietam tytulu i autora bo mam tylko
> ksero z rozdzialu o miedziowaniu)

Dziekuje,
Czy wiesz moze, jaki jest mechanizm dzialania tych dodatkow? Na "chlopski rozum" wymyslilem sobie, ze jon miedzi najszybciej wedrowal bedzie tam, gdzie jest najwieksze pole. A pole jest najwieksze na krawedziach, w ten sposob najszybciej rosna wszelkie nierownosci (gorki) na powierzchni. Wyblyszczacz powinien wiec byc kationem, ktory zostanie przyciagniety przez krawedz, ale nie ulegnie rozladowaniu. Kationowy wyblyszczacz skompensuje w ten sposob wzrost pola na krawedzi. Myslalem o solach amoniowych, ale tiomocznik w kwasnym elektrolicie tez spelnia ten warunek.
Pozdrawiam,
Pawel