Autor: gosienka78_at_poczta.fm
Data: Mon 03 Mar 2003 - 22:28:29 MET

> Mam pytanie odnosnie orbitali antywiazacych moze wyda sie infantylne ale
> prosze o zrozumienie... otoz dlaczego na przyklad w czasteczce N2
> orbitale
> antywiazace nie sa obsadzone a w czasteczce O2 sa obsadzone co decyduje o
> obsadzeniu antywiazań?

Otoz zależy to od liczby elektronow tworzacych wiązanie w czasteczce azotu i tlenu. Jak napiszesz konfiguracje elektronowa tlenu to zobaczysz ze na orbitalu p znajduja sie 4 elektrony. Kazdy z atomow tlenu w cząsteczce O2 "daje" po 4 elektrony, ktore zajmuja kolejno orbitale wiazace: 1 sigma i 2 pi (lacznie 3 orbitale)-na kazdym z tych orbitali znajduja sie po dwa elektrony oraz dwa orbitale antywiazace pi-na kazdym po jednym elektronie zgodnie z regula zapelniania orbitali. Natomiast w czasteczce azotu mamy po 3 elektrony na orbitalu p w kazdym atomie czyli razem jest ich 6 stad zapelniaja tylko 3 orbitale wiazace: 1 sigma i 2 pi - na kazdym z nich sa dwa elektrony. Nie wiem czy wyjasnilam to w sposob mozliwie zrozumialy bo najlepiej byloby to przedstawic to na rysunku.

>Z gory dziekuje za odpowiedz na to zapewne glupie
> pytanie.

I nie musisz sie obawiac tresci pytania, ta lista przeznaczona jest nie tylko dla wybitnych chemikow ale dla wszystkich ktorzy choc troche interesuja sie chemia, kazdy z uczestnikow listy odpowie Ci nawet na najprostsze pytanie. pozdrawiam
Malgorzata Mieczkowska