Autor: Armand Budzianowski (armand_at_amu.edu.pl)
Data: Fri 28 Feb 2003 - 13:57:29 MET

> Rzeczywiscie, zazwyczaj taka definicje sie przyjmuje, ale moim
> zdaniem istota widma nie jest fakt uzycia typu promieniowania, ale fakt
> transformacji sygnalu na probce. Tu monochromatyczne promieniowanie
> rentgenowskie jest uginane na probce w wyniku czego otrzymuje sie zbior
> sygnalow w funkcji katow. "Spectrum" dotyczy zaleznosci intensywnosci
> sygnalu od katow.
> Jestem nawet sklonny nazwac widmem to, co obserwuje sia na plytce
> chromatograficznej po rozwinieciu w rozpuszczalniku. Wedlug mnie takie
> uogolnienie pojecia widma jest calkiem sensowne.

Witam serdecznie wszystkich,

Samo pojecie widma rentgenowskiego jak najbardziej wydaje mi sie sensowne, ale w troche innym znaczeniu (ktore wynika z pierszego zdania), dotyczacym widma lampy jeszcze przed monochromatorem, ale nie dla badanej probki. Np. zaleznosc widama promieniowania lampy od przylozonego do jej elektrod napiecia i natezenia. W widmie takim przy wyzszych wartosciach napiecia i natezenia otrzymuje sie fatycznie tylko kilka pikow, a dokladniej trzy: K(alfa1), K(alfa2) i K(beta). Nie maja one jednak nic wspolnego z badana probka tylko z sama lampa i zaleza od jej budowy a dokladniej metalu (Mo, Cu, Ag itp.) uzytego do budowy anody i faktycznie "dla Cricka i kolegów jest malo ciekawe: ot, kilka pików ;-)"

Ponadto nalezy dodac, ze do pomiarow rentgenowskich mozna stosowac nie tylko promieniowanie charakterystyczne (monochromatyczne) ale rownie polichromatyczne, czyli tzw. ciagle - "biale".

Musze powiedziec, ze jednak czesto ludzie (studenci) widmem rentgenowskim nazywaja to co jest rentgenogramem, dyfraktogramem, debajogramem.

Innym widmem pospolicie nazywanym rentgenowskim w kregach krystalografow jest widmo XRF. Jest to jednak widmo, ale fluorescencji rentgenowskiej. W metodzie tej badana probke wprowadza sie w stana wzbudzenia promieniowaniem rentgenowskim i wykonuje widmo fluorescencji. Nie badalem nigdy nic ta metoda i napisalem tu o niej z glowy wiec mam nadzieje, ze nic nie pokrecilem. Powinna byc ona opisana w kazdej ksiazce z analizy instrumentalnej ot chocby autorstwa Pana Szczepaniaka. Zainteresoancyh odsylam do lektury.

Pozdrawiam Armand

PS. Jesli masz od co najmniej 3-miesiecy abonamet w Plusie i nie jestes jeszcze uczestnikiem programu 5Plus... hpc.amu.edu.pl/~armand/5plus.pdf
     \!/              (wypelnij i wyslij - 1000pkt dla Ciebie za darmo)
   ( @ @ )

 oOO-(_)-OOo e-mail: armand_at_amu.edu.pl   (URL: http://main.amu.edu.pl/~armand)
EoF