Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojciech.szczepankiewicz_at_luc.ac.be)
Data: Wed 12 Feb 2003 - 10:15:46 MET

Drodzy Chemfani,
Staram sie przeprowadzic aklohol benzylowy w chlorek benzylowy. Podstawniki przy pierscieniu sa "delikatne" dlatego wybralem PCl5 jako czynnik chlorujacy. Mam pytanie, czy rzeczywiscie podczas takiej reakcji (zero stopni, obecnosc nieorganicznego weglanu, CH2Cl2 jako rozpuszczalnik) wykorzystwany jest tylko jeden atom chloru z odczynnika, czy moze wiecej. Ksiazkowe rownanie reakcji to: ROH + PCl5 --> RCl + HCl + POCl3
Mam wrazenie, ze wykorzystywany jest jeszcze jeden atom, ale nie powinno to byc z HCL-u bo jest weglan. Bede wdzieczny za uwagi. Wojtek