Autor: Artur Brzezicki (o2) (artur111_at_o2.pl)
Data: Mon 10 Feb 2003 - 15:48:56 MET

> Witam:)
> Mam pytanie. Co to są półki teoretyczne oraz na czym polega
> metoda Hade Space i Static Hade Space?
> Dziekuje bardzo.
> Ania

Jeśli chodzi o pierwsze pytanie to proponuję zajrzeć do biblioteki. Polecam książkę Z. Witkiewicza "Podstawy chromatografii". Najprościej rzecz ujmując półki teoretyczne dotyczą kolumn chromatograficznych.
W teorii taką kolumnę dzieli się na małe fragmenty zwane półkami teoretycznymi.
Ilość tych półek decyduje o sprawności kolumny. Im więcej półek tym lepsza kolumna i tym lepszy rozdział analitu.

Odnośnie drugiego pytania:
nie "Hade Space" a headspace.
Jest to metoda wprowadzania próbki na kolumnę chromatografu gazowego z fazy gazowej nad roztworem.
Zamiast nastrzykiwać próbkę bezpośrednio z roztworu można ją w odpowiedniej temperaturze zrównoważyć
i nastrzyknąć tylko fazę gazową. Zgodnie z prawem Henry'ego ilość substancji nad roztworm jest proporcjonalna do
ilości subst. w roztworze. W ten sposób można pozbyć się matrycy, która przeszkadzałaby w analizie chromatograficznej. Metoda ta jest zwykle stosowana do oznaczania lotnych substancji, np. rozpuszczalników, zanieczyszczeń wody (woda jest niezbyt ciekawym medium jeśli chodzi o chromatografię gazową). Więcej informacji znajdziesz we wspomnianej przeze mnie książce.