Autor: Michał Murawski (druchem_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 11 Jan 2003 - 12:51:39 MET

>"Firma Geox rozwiazala problem pocenia sie stop dzieki systemowi
>otworow umieszczonych w podeszwach. Mikropory membrany sa *wieksze*
>od molekul potu, ktory w postaci pary moze sie wydostac na zewnatrz,
>ale *mniejsze* od czasteczek wody, ktore nie przedostaja sie do
>srodka"
>
>ciekawe co to za molekuly potu, ktore sa mniejsze od czasteczki wody,
>chyba jedynie (w)odór spełnia to kryterium.

Taaaak...

Od razu bedzie to odpowiedz na czesc odpowiedzi :-))) na ten list. Owszem, Michal Nejman slusznie zauwazyl niedoskonalosc tlumaczenia. A stosowanie membran mikroporowatych jest od wielu lat znane w kurtkach i w ogole odziezy turystycznej wysokiej jakosci. Iles tam lat temu bodajze firma Karrimor (tego nie jestem pewien) opatentowali takie ustrojstwo jak membrana poliuretanowa, ktora: przepuszcza PARE WODNA a nie przepuszcza wody PLYNNEJ. Ot i cala filozofia. Jakosc membrany lalezy do wielkosci (wstrzelenia sie w roznice miedzy czastka pary - czasteczka wody --- a najmniejsza kropla) i upakowaniu tych mikroporow na cm^2 powierzchni. Duzo jest takich membran - najczesciej maja w nazwie koncowke TEX: GoreTEX, HydroTEX, SympaTEX i kupa kupa innych - producenci odziezy turystycznej zycza sobie za to bajonskie sumy (gornej granicy nie znam, dolna to ladnych pare stow za kurteczke, ktora moze robic za deszczak) ale fakt - wygoda jest. Taki np. GoreTEX potrafi w ciagu doby przez m^2 przepuscic 12-13 tys. gram pary wodnej. No, aler to jest tkaninka z najwyzszej polki. A stosuje sie rozne kombinacje, nakladanie warstwowe... Temat-rzeka. Polecam stronki o turystyce i doborze odziezy do warunkow. Poniewaz zawsze to sa reklamy (no, prawie) tedy linkow Wacpanstwu nie podam :-P

Pozdrawiam - MMM.

Chcesz oszczędzić na kosztach obsługi bankowej ? mBIZNES - konto dla firm
http://epieniadze.onet.pl/mbiznes