Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 01 Jan 2003 - 11:28:20 MET

Kiedyś robiłem odzysk złota z "elementów elektronicznych" otrzymanych po demontażu komputerów serii ODRA.

Całe "badziewie" zawierające pozłacane detale rozpuszczałem na gorąco w wodzie królewskiej (3 cz. obj.HCl + 1 cz.obj. HNO3), stosując ilości kwasu do "złomu" jak 3 do 1 (wagowo).
Otrzymany roztwór odparowywałem dla usunięcia tlenków azotu na parownicy, ale nie do sucha - aż zaczęły mi się wykrystalizowywać ciemnozielone kryształy różnych chlorków. Wówczas roztwarzałem całość w wodzie, do rozpuszczenia się. Niekiedy złom zawierał cynę, wtedy obserwowałem tworzenie się precypitatu jakichś związków cyny. Korygowałem pH kwasem solnym do pH2 (chociaż już dokładnie nie pamiętam). Jeżeli nie następowało całkowite roztworzenie hydrolizatów cyny (białe osady), to roztwór sączyłem, tak - aby przesącz był klarowny.
Z roztworu (ciemnozielonego) redukowałem złoto stosując gazowy SO2. Strącał się brązowy osad czystego złota. Osad ten po sedymentacji, odlaniu nadmiaru roztworu myłem wodą destylowaną, sączyłem i topiłem w tyglu w piecu w temp. ok. 1100 st.C. Otrzymany stop zawierał 99,9% czystego Au.

Miałem problemy z "kupnem gazowego SO2". Dlatego użyłem prostego sposobu dla otrzymania SO2. Do płuczki Dreshla o poj. ok. 0,5 ltr-a wsypałem Na2SO3 a następnie powoli wkraplałem 5% r-r HCl, wydzielający się SO2 kierowałem rurką szklaną do roztworu, z którego redukowałem złoto.

Zyczę powodzenia

Roman

PS. Jeżeli masz laboratorium w Warszawie ( a z Twojej strony www wiem, że jesteś z Warszawy, ja zresztą też tu mieszkam), i miałbyś jakieś problemy - to mogę Ci pomóc.
Napisz do mnie ewentualnie na "priva" faranski_at_poczta.onet.pl

Super tanie kwatery narciarskie.
Od 300 zł/osoba/tydzień
http://wycieczki.onet.pl